سيستم های تعليق خودرو چگونه کار می کنند؟

 

 

هنگامی که مردم در مورد کارایی اتومبيل فکر می کنند، معمولاً کلماتی نظير

 

 

: اسب

 

بخار، گشتاور و شتاب صفر تا صد به ذهن شان خطور می کند

 

 

. ولی اگر راننده نتواند

 

خودرو را کنترل کند، همه قدرتی که توسط موتور ایجاد می گردد، بدون استفاده است

 

 

.

 

به همين دليل، مهندسين خودرو تقریباً از هنگامی که به فناوری موتورهای احتراق

 

 

داخلی چهار زمانه دست پيدا کردند، توجهشان به سيستم تعليق معطوف گردید

 

 

.

 

کار تعليق خودرو، در به حداکثر رسانيدن اصطکاک بين لاستيک و سطح جاده، برای

 

 

فراهم آوردن هدایت پایدار، دست فرمان خوب و اطمينان از اینکه سرنشينان در راحتی

 

 

به سر می برند، خلاصه می شود

 

 

. در این مقاله ما به کاوش چگونگی کارکرد سيستم

 

تعليق می پردازیم، و اینک ه در طول سال ها چگونه متحول شده، و اینکه طراحی

 

 

سيستم های تعليق در آینده به کدام جهت سوق پيدا می کند

 

 

.

 

اگر جاده ها کاملاً صاف بودند و بدون هيچ دست اندازی، ما نيازی به سيستم تعليق

 

 

نداشتيم

 

 

. ولی جاده ها از صاف بودن فاصله زیادی دارند . حتی جاده هایی هم که به

 

تازگی آسفالت شده اند، دارای ناصافی هایی جزئی هستند که می توانند بر چرخ

 

 

های خودرو تاثير بگذارند

 

 

. این ناصافی ها بر چرخ ها نيرو وارد می کنند و طبق قوانين

 

حرکت نيوتن، همه نيروها جهت و اندازه دارند

 

 

. یک دست انداز باعث می شود تا چرخ

 

به صورت عمودی بر سطح جاده بالا و پایين برود

 

 

. البته نيرو به بزرگی و کوچکی دست

 

انداز بستگی دارد

 

 

. در عين حال، چرخ خودرو هنگامی که از نا هم سطحی عبور می

 

کند، یک شتاب عمودی را نيز به دست می آورد

 

 

.

 

 

 

بدون یک نظام مداخله کننده، همه انرژی عمودی چرخ، به شاسی که در همان جهت

 

 

در حال حرکت است انتقال می یابد

 

 

. در چنين شرایطی، ممکن است که چرخ ها به

 

طور کامل ازجاده جدا شده و سپس، تحت نيروی جاذبه، مجدداً با سطح جاده برخورد

 

 

کنند

 

 

. چيزی که شما نياز دارید، سيستمی ا ست که انرژی چرخ را (که دارای شتاب

 

عمودی است

 

 

) در حال عبور از دست انداز، جذب کرده و به شاسی و بدنه اجازه دهد

 

تا به راحتی حرکت کنند

 

 

.

 

مطالعه نيروهای موجود در یک خودروی متحرک را دیناميک خودرو می نامند، و برای

 

 

درک بهتر ضرورت وجود یک سيستم تعليق، در وحله اول، ني از به دانستن بعضی

 

 

مفاهيم می باشد

 

 

. اکثر مهندسان اتومبيل، دیناميک خودروی متحرک را از دو دیدگاه

 

بررسی می کنند

 

 

:

 

سواری

 

 

– توانایی خودرو برای به نرمی عبور کردن از یک جاده پر دست انداز. ●

 

دست فرمان

 

 

– امنيت خودرو در شتاب، ترمز و در پيچ ها و دورها. ●

 

این دو خصيصه را می توان به صورت عميق تری در سه بخش مهم توضيح داد

 

 

 

ایزولاسيون جاده، نگهدارندگی جاده و پيچ

 

 

. جدول زیر این اجزاء را توضيح داده و به این

 

می پردازد که مهندسان چگونه سعی بر حل این مشکلات، به صورت جداگانه و بسته

 

 

به نوع خودشان دارند

 

 

:

 

بخش تعریف هدف راه حل

 

 

ایزولاسيون

 

 

جاده

 

 

توانایی خودرو برای

 

 

جذب یا جداسازی شوک

 

 

جاده از قسمت سرنشين

 

 

.

 

به بدنه خودرو این

 

 

اجازه را بدهد تا به

 

 

راحتی روی جاده های

 

 

خراب حرکت کند

 

 

.

 

انرژی را از دست

 

 

اندازها گرفته و آن

 

 

را آزاد کند، بی آن

 

 

که بر خودرو تکان

 

 

اضافی وارد سازد

 

 

.

 

نگهدارندگی

 

 

جاده

 

 

درجه ای که خودرو در آن

 

 

تماس خود با سطح جاده

 

 

را در طی تغييرات مختلف

 

 

جهت و آن هم در یک خط

 

 

مستقيم، تنظيم می

 

 

نماید

 

 

. (مثال: هنگامی که

 

راننده ترمز می کند، وزن

 

 

خودرو از لاستيک های

 

 

عقب به لاستيک های جلو

 

 

منتقل می گردد

 

 

. به خاطر

 

نزدیک شدن نوک ماشين

 

 

به سطح جاد ه، این نوع از

 

 

حرکت را

 

 

"شيرجه " می

 

نامند

 

 

. اثر مخالف –

 

نشست

 

 

- در هنگام شتاب

 

گرفتن رخ می دهد، و وزن

 

 

خودرو از لاستيک های جلو

 

 

به عقب هدایت می شود

 

 

.

 

نگهداشتن لاستيک

 

 

ها در تماس با زمين،

 

 

زیرا این اصطکاک بين

 

 

لاستيک ها و جاده

 

 

است که بر توانایی

 

 

خودرو برای فرمان

 

 

گرفتن، ترمز کردن و

 

 

شتاب گرفتن تاثير می

 

 

گذارد

 

 

.

 

به حداقل رسانيدن

 

 

انتقال وزن خودرو

 

 

از طرفی به طرف

 

 

دیگر و از جلو به

 

 

عقب، که این

 

 

انتقال وزن، از

 

 

چسبندگی

 

 

لاستيک ها به

 

 

جاده می کاهد

 

 

.

 

 

 

پيچ

 

 

توانایی یک خودرو برای

 

 

طی یک مسير پيچ دار

 

 

.

 

به حداقل رساندن

 

 

چرخش خودرو، که بر

 

 

اثر وارد شدن نيروی

 

 

گریز از مرکز به مرکز

 

 

ثقل خودرو در حين دور

 

 

زدن، و سپس بلند

 

 

کردن یک طرف و پایين

 

 

آوردن طرف مقابل

 

 

.

 

انتقال وزن خودرو

 

 

در هنگام دورزدن از

 

 

طرف بالای خودرو

 

 

به طرف پایين تر

 

 

.

 

سيستم تعليق یک خودرو، با تمام قطعات مختلفش، زمينه تمامی این راه حل ها را

 

 

فراهم می آورد

 

 

. بگذارید به قسمت هایی از یک سيستم تعليق استاندارد نگاهی

 

بيندازیم

 

 

. کار را از شاسی شروع کرده و به ترتيب پایين می رویم و به اجزای

 

مشخصی که سيستم تعليق را تشکيل می دهند، می پردازیم

 

 

منبع : مرکز مقالات کشاورزیAKE( بزرگترین وبلاگ کشاورزی ایران )