كشورهاي مهم توليد كننده و مصرف كننده گل و گياه
كشورهاي مهم توليد كننده و مصرف كننده گل و گياه
1- هلند |
8- ژاپن |
2- ايتاليا |
9- انگلستان |
3- آلمان |
10- استراليا |
4- سوئيس |
11- فرانسه |
5- دانمارك |
12- اسپانيا |
6- بلژيك |
13- آمريكا |
7- سوئد |
|
همانطور كه در جدول بالا مشاهده ميكنيد هلند مقام اول در بين همه كشورها را دارد و بقيه كشورها در رتبه بعدي قرار گرفتهاند.
از لحاظ موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي و همچنين وضعيت نيروي کار، ايران در مقايسه با هلند از موقعيت مناسبتر و ارزانتري برخوردار است.
ارز آوري گل و گياه براي ايران يک موقعيت انحصاري است. در کشور ما گاهي ارز آوري گلهاي شاخه بريده با ارز آوري نفت مقايسه ميشود. بطوري كه فروش 2 تا 3 شاخه گل (از بعضي انواع گلها) ميتواند ارزآوري معادل يك بشكه نفت را داشته باشد و صادرات گلها و گياهان زينتي ميتواند جانشين صادرات نفت شود. اما پارامترهاي لازم و شاخصهاي قابل قبول بازار جهاني براي پرورش گل و گياه را بايد مهيا کرد.
رشتهها و زير شاخههاي متعددي در رابطه با گلكاري يا Flowery culture وجود دارد. يكي از اين موارد استفاده از اندامهاي گياهان زينتي ميباشد. از لحاظ موقعيت مصرفي گياهان زينتي را به سه دسته تقسيم ميکنند :
گياهان يك ساله ياAnnual Plants ؛ گياهان زينتي که بعنوان گلهاي فضاي سبز استفاده ميشوند. اين گياهان معمولاً مقاوم به سرما نيستند و دوره زندگي نسبتاً کوتاهي دارند. مانند گل اطلسي و آحار.
گلهاي دائمي يا Perennial Plants؛ گياهاني که بيش از يک سال در فضاي آزاد قابليت رشد و نمو دارند. مانند گل تاجالملوك، داودي و زنبقهاي دائمي.
گياهان آپارتماني يا Indoor Plants؛ گياهاني که فقط در فضاي محدود آپارتمانها و گلخانهها قابل نگهداري هستند. مانند برگ انجيلي و فوتوس.
انجام تحقيقات براي صادرات گلها و گياهان زينتي يك امر مسلم و ضروري است. همچنين مجموعه عواملي که در اين راستا بايد مد نظر قرار گيرند عبارتند از :
نوع خاک و بستر مورد پرورش گياهان؛
نوع محصول ارائه شده؛
تداوم توليد در طي يک زمان معين.